شهید محمد حسین شجری

معاون اطلاعات و عملیات گردان های عاشوراء

شهید محمد حسین شجری

معاون اطلاعات و عملیات گردان های عاشوراء

شهید محمدحسین شجری در 1342/11/25 و در کاشان به دنیا آمد. پدر و مادرش اصالتاً اهل روستای ابوزیدآباد از توابع کاشان هستند. این شهید، فرزند سوم یک خانواده ده نفره میباشد.

در همـان دوران کودکی دچـــــار بیماری شـــــد که با توســل والدینــش به امـــــام رضـــا -علیه السلام- شـــفا پیدا کرد و به نیت امـــام جواد -علیه السلام- او را محمدجواد صدا میزدند. او تربیت یافته ی خانواده ای مذهبی و انقلابی، شخصی متدین و دلسوز خانواده و جامعه بود و بیشتر در خدمت پدر و مادر خود بود و احترام خاصی برای ایشان قائل بود.

در دوران نوجوانی کمک حال پدر در مغازه ی خواروبارفروشی بود و در بین مشتریان به امانتداری و درستکاری شهرت داشت. از همان دوران نوجوانی و در کنار تحصیلات، همزمان با شدت گرفتن تظاهرات و مبارزات علیه نظام شاهنشاهی، فعالیتهای انقلابی خود را همراه با برادر بزرگترش به منظور رهایی جامعه از استبداد و بازپسگیری حقوق از دسترفته ی مردم در کنار دیگر انقلابیون آغاز کرد و حضور فعالی در این عرصه و خصوصاً در روزهای بهمن 57 به جهت بازگشت امام خمینی -رحمة الله علیه-  از خارج از کشور داشت. با دستور امام خمینی -رحمة الله علیه- مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران، در سال 1359 به عضویت این نهاد انقلابی در آمد. از همان بدو ورود به سپاه و پس از فراگیری آموزشهای لازم، در قسمت اطلاعات سپاه مشغول به کار شد و  پس از مدتی با توجه به نبوغ و استعداد خاصی که داشت، به سمت جانشین اطلاعات سپاه کاشان منصوب گردید.

با تجاوز عراق به خاک کشور، همچون سایر رزمندگان به صورت داوطلبانه راهـی جبـهه ها شد. مدتی در جبهه ی جنوب مسئولیت اطلاعات گردان را به عهده داشت و با توجه به شجاعت و جسارتی که داشت، امور مهم عملیات ها را به عهده میگرفت. در عملیات خیبر و در لشکر امام حسین -علیهالسلام- به فرماندهی سردار شهید حاج حسین خرزای و همچنین در لشکر 27 محمدرسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- به فرماندهی سردار شهید حاج محمدابراهیم همت حضور داشت و تا پای جان به دفاع از خاک میهن خود پرداخت. مدتی نیز در جبهه های غرب کشور و شهرستان مریوان به فرماندهی حاج احمد متوسلیان، حاضر و امور اطلاعات و عملیات را به عهده گرفت.در ادامه حضور در جبهه های مختلف دفاع از کشور بالأخره در عملیات خیبر، در منطقهی جفیر و طلائیه که با رمز یا محمدرسول الله -صلی الله علیه وآله وسلم- شروع شد و به مدت بیستروز به طول انجامید، در سحرگاه دهم اسفندماه سال 1362 و با  اصابت ترکش به قلب، به فیض شهادت نائل شد.

هرچند که در این عملیات فرماندهانی همچون شهید باکری و شهید همت به شهادت رسیدند، اما عملیات خیبر را میتوان از گسترده ترین و مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس دانست که طی آن تلفات و خسارات بسیاری به نیروهای دشمن وارد شد و از جهت دیگر، گشایش های بسیاری در جهت بازپسگیری مناطق اشغالی کشورمان داشت.  پیکر شهید و تعدادی دیگر از همرزمانش چندروز پس از شهادت با حضور بی سابقه از مردم شهیدپرور کاشان تشییع و در گلزار شهدای دارالسلام دفن گردید.  در کتاب پیشرو سعی شده است تا با بیان خاطراتی از شهید شجری از زبان خانواده و همراهان ایشان، بیشتر با شخصیت این شهید بزرگوار آشنا شویم؛ شهیدی که نور وجودیاش را میتوان در وصیتنامه ی سراسر اخلاصش به خوبی مشاهده کرد. نوری که دوستانش بارها از آن سخن گفته اند.

برگرفته از کتاب میم.ح-شهید محمد حسین شجری
تهیه شده در گروه فرهنگی هنری حضور مدیا